När man startar och driver ett eget företag finns det mycket att tänka på. Vad som ska inhandlas exempelvis. Beroende på vilket typ av företag det gäller, bör man handla material därefter. Det som dock alltid är nödvändigt att ha är kontorsmaterial som underlättar anteckningar, bland annat skrivblock, papper, sudd och pennor Andra saker som är viktiga att tänka på i början är hur man ska marknadsföra sina produkter eller tjänster samt att anställa rätt personal. Om man inte reda kommit på en affärsidé bör man fundera på det först innan man startar sitt företag. Utan en affärsidé kan det därmed vara svårt att driva företag. Ta fram penna och papper och börja skriva ner din idé och din företagsplan.
Som ovan nämnts är det mycket man måste göra när man startar ett bolag och att beställa hem det som krävs är viktigt. Vissa bolag kräver dock inte samma typ av material som andra och det beror helt på vad för typ av företag man ska starta. Däremot behöver alla företag någon som kan sköta bokföringen och de administrativa delarna och därför är exempelvis block och pennor viktigt att beställa in. Andra saker som är nödvändigt att ha på ett kontor är datorer, kopieringsmaskiner samt skrivbord, stolar och andra möbler. Personalen måste kunna ha arbetsstationer och även material för att kunna utföra sitt arbete. Utan rätt förutsättningar kommer inte arbetet kunna utföras korrekt och det kan resultera i att man inte kan driva bolaget som man bör.