Att starta företag kan både vara svårt och roligt på samma gång. För en del kan det gå väldigt enkelt att komma igång med en liten skara kunder, medan andra måste kämpa i flera år för att få en stor skara. I följande inlägg kommer du kunna läsa om hur man steg för steg gör för att starta ett företag rent planeringsmässigt.
Det är väldigt viktigt att man planerar noga innan man startar sitt företag. Det handlar om alltifrån var man ska ha sina lokaler, om man ska ha det, till hur man ska bearbeta kunder. Även att överväga avtal för el, hyra, vatten och så vidare kan göra stor skillnad i det långa loppet. Till exempel kan det vara smart om man binder sitt elavtal vid specifika tidpunkter eftersom Historiska elpriser kan fluktuerar mycket.
För att få en klar bild av hur marknaden ser ut i dagsläget och hur din målgrupp fungerar så bör du göra en marknadsundersökning. Beroende på hur din affärsmodell ser ut så kan de här undersökningarna se lite olika ut. Om du verkligen vill lära känna din målgrupp så kan en telefonintervju vara en klok idé, medan ett frågeformulär kan vara mer effektivt och nå ut till fler samtidigt.
När du väljer dina strategier för marknadsföring så kan du använda dig av det du lärt dig av din målgrupp i marknadsundersökningen. Denna ska ge dig indikationer på om det är bättre att man faktiskt kör enbart på marknadsföring i sociala medier, eller om en mix av olika kanaler är att föredra.
När du sedan ska gå vidare till dina strategier för sälj så kan de se ut på olika sätt. De hör ofta samman väldigt tydligt med din marknadsföring. Men det kan även handla om att du har en butik som du säljer dina produkter i, säljer via telefon eller varför inte göra en klassiker och sälja via dörrknackning?
När väl alla strategier är klara så gäller det för dig att utföra dem i praktiken. Det här kan vara mycket lättare sagt än gjort och många gånger måste man återgå till sina strategier och ändra utifrån hur målgruppen besvarat strategierna. Det är helt normalt att ändra sig efter hand eftersom man inte vet i förväg hur marknaden ska reagera. Det är bättre att man ger sig ut och provar snabbt för om det är så att strategierna inte fungerar bra så vill man kunna ändra dem så snabbt som möjligt.
Bokföring och uppföljning är också viktigt när man driver ett företag. Det kan därför vara bra om du redan från början har en bra planering för hur det ska skötas.