Kontaktnät och USP: Egenföretagarnas bästa vänner

Idag är företagande inte densamma som för hundra år sedan. Idag tävlar många likasinnade företag, med snarlika och varumärken och koncept, om konsumentens och eventuella samarbetspartners uppmärksamhet. Marknaden är öppen, företagen många, och platserna få. På grund av det rådande hårda klimat för nystartade företag, så har ditt kontaktnät och individuella infallsvinkel blivit avgörande.

USP

Du som som nystartad egenföretagare sitter säkerligen på ett vattentätt koncept, ett slagfärdigt varumärke och en detaljerad ekonomisk plan. Men det räcker inte. Idag värdesätter man de sociala och kommunikativa förmågorna, mer än något annat, och det gäller att du lägger manken till. Eftersom konkurrensen är så stor mellan liknande företag, så är det även den där ”USP:en” som skiljer dem åt. Vad är din ”Unique Selling Point?”, det vill säga, vad gör att du sticker ut från mängden? Varför ska folk köpa dina tjänster, och inte din grannes? Det finns hundratals liknanden varumärken och koncept. Den individuella infallsvinkeln avgör vem som får stanna kvar.

Kontaktnät

Men åter till de sociala och kommunikativa färdigheterna. Som egenföretagare så måste du vara duktig på att hålla många bollar i luften. Du måste kunna sträcka ut många händer samtidigt, till potentiella kunder, investerare och samarbetspartners. Ditt varumärke måste synas och du måste marknadsföra varumärket på rätt sätt. Genom att exempelvis ge ut ett nyhetsbrev till din samarbetspartners och kunder, så lämnar du inte deras tankebanor. Du etsar dig fast och håller dig relevant.

Någon gång i framtiden, när ditt företag kanske stagnerat i sina framgångar, så är ditt kontaktnät det som kommer hålla företaget vid liv. Folk ska känna till dig som person, ditt varumärke och ditt företag – för att vilja satsa på dig. Börja därför nätverka från första start.

Du bör även vara aktiv på sociala medier, för att maximera din närvaro. Idag är nästan allt digitaliserat, och de flesta befinner sig mer på internet än i vanliga världen. Det ger dig en ledtråd, om hur ett modernt varumärke sprids. Sprid ditt koncept som en löpeld över sociala medier! Idag är vi extremt trendkänsliga och tenderar att vilja vara först i nya trender. Skapa en snärtig slogan, satsa på marknadsföringen, paketeringen, digitaliserandet, och kör!

Dina möjligheter

Antalet egenföretagare ökar drastiskt. Och det säger jag inte för att avskräcka dig från att starta eget, utan för att belysa det faktum att hur hårt klimatet än känns konkurrensmässigt, så är världen redo för släppa in egenföretagarna på den seriösa marknaden. Det spelar ingen roll om du fötts in i ett väletablerat företag (högst osannolikt), eller om Google ratade dig och du startade den idag ledande tjänsten för musikstraming hemma i sovrummet. Med din speciella USP, ditt kontaktnät och dina egensinniga vägar – så kan du komma hur långt som helst.